.

torsdag 5 juni 2014

Torsdag.

Sommaren är här, gullvivorna har kommit upp från vinterdvalan för länge sen, björken har slagit ut sina gröna knoppar, sirenerna har blommat och sommarlovet är på intågande (3 hela dagar!).
Det betyder att jag snart ska inskolas på nya jobbet - Mariehamns Hemsjukvård här kommer jag. Lite nervöst eftersom jag nu kan titulera mig som sjukskötare för första gången. Det betyder även ansvar, ansvar betyder tunga axlar och sömlösa nätter, sömnlösa nätter betyder en grinig och tråkig Julia.
Nå missförstå mig rätt nu, det ska bli himla kul och utmanande men samtidigt lite läskigt. Fast å andra sidan är det ju alltid det med nytt jobb.

Jag kan även titulera mig sambo nu. Samarbetsförmågan och nerverna ska sättas på prov till max. Min vän Rina från Åbo, eller egentligen Nagu, ska bo hos mig i dryga 2,5 månader. Jag som är van med att bo ensam i 84 kvadrat ska plötsligt leva på hälften. Jag som är van med att ha smutskläder runt hela lägenheten måste plöstligt ha ordning med mig. Nå sen tillkommer det massvis med positiva saker med samboskapet:
- Frukost på sängen (hoppas Rina läser detta!)
- Sällskap till middagarna, middagarna i soffan framför TVn är slut.
- Någon att krypa ner brevid när det åskar och blixtar och jag är rädd.
- Någon att ligga i soffan och ha ångest med när jag är bakfull, samtidigt som vi kan diskutera gårdagens bravader.
- Någon att reta, skratta och gråta med.
- Sen förväntar jag mig massa presenter, massa sniglar med vitlök och mögelost (mums), plankstekar, fotmassage, någon som läger sagor på kvällen...
Ja ni hör att leva upp till mina sambo-kriterier är inte lätt.

1 kommentar:

Rina & Ragnar sa...

Haha Julia, de betyder väl att jag kan vänta mig detsamma av dig ;) pusi pusi hali hali