.

onsdag 30 mars 2011

Aaah beslutsångest!

Åh nej nu börjar jag få lite beslutsångest gällande min utbildning! Vilket jag iprincip aldrig har haft förut under mitt 19 åriga liv och såklart måste jag få det två veckor före man måste börja söka. Yeeey!
Jakobsstad eller Helsingfors? Helsingfors skulle ju vara mycket smidigare, eftersom jag har relativt nära hem då. Det är bara att hoppa på färjan så är jag i stan på nåra timmar eller att hoppa på tåget så tar de inte så lång tid hem till Brändö. Sen är ju Helsingfors en lite större stad och kanske en aningens livligare än Jakobsstad. Men ja jag söker till Helsingfors och ser var jag hamnar!

En annan grej som jag går och funderar på hela tiden. Eller ja jag har börjat funderat på det efter min långa vistelse på sjukhus. Är att det skulle vara rätt fränt och roligt att blir sjuksköterska. Jag har aldrig haft den tanken förut, men mitt i allt kom tanken att jag kanske ska bli sjuksköterska i mitt huvud. Jag tror att man har lite bredare utbildning som sjuksköterska än som barnträdgårslärare och kanske mer varierat jobb.
Men jag har ju viljat bli barnträdgårdslärare hela mitt liv och jag älskar verkligen barn. Men orkar man jobba på dagis hela livet, jag menar när man själv får barn?
Men vill jag verkligen bli sjuksköterska? Jag har ju aldrig funderat på det förut och jag har aldrig testat på det heller, jag kanske inte alls passar som den eller inte alls trivs? Jag kanske får skräck för sprutor och hatar blod?

Hjälp vad ska jag göra!

8 kommentarer:

Josephine sa...

Som sjuksköterska kan man ju få möjligheten att jobba med barn - och då får du allt på en och samma gång! Och sen kan man alltid börja på en sak och sen byta..

Lappoflickan sa...

Jaaa de är ju sant! jag får helt enkelt fundera lite till och se vad jag kommer fram tilll :)

Hanna sa...

haha jag visste väl att du sku bli nyfiken på hesa ! Sök dit, o välj sen (: Angående sjuksköterska så jaa, din syster har en point, du kan jobba med barn där också meen det blir på ett annat sätt.

DU får helt enkelt sätta dig ner o fundera på det där med sprutor, blod osv. Du har ju sett enhel del av vad sjuksköterskor gör o du har ju jobbat på dagis så lite koll på skillnader har du nog. Skriv fast en lista med fördelar o nackdelar på båda jobben, se om det hjälper dig nått :)

Lappoflickan sa...

Jaa jag vill nog till hesa tror jag. Var de så att du också sku dit?
Jag får helt enkelt skriva för och nackdelar med jobben. Det börjar bli lite tajt om tid, så jag hoppas att jag en morgon när jag vaknar helt enkelt vet vad jag vill bli. Tack för tipsen haaanna! :)

Bobo sa...

Som sagt. Du skulle nog bli en toppenbra barnsköterska. Men det är nog både för och nackdelar som med alla andra jobb! Lycka till med funderandet!

Hanna sa...

Det är ju närmare och en större stad och har mera studentliv :) jag hade tänkt såå meen det blir inte så iallafall. Inte till hösten iaf, får se sen (:

Varsågod, hoppas du kommer på vad du vill ! :)

Lappoflickan sa...

Ja alltså jag trivs ju jättebra på dagis, men de verkar vara roligt att vara sjuksköterska också! Så nu har jag minsann nått att fundera på :)

Lappoflickan sa...

Ja alltså jag trivs ju jättebra på dagis, men de verkar vara roligt att vara sjuksköterska också! Så nu har jag minsann nått att fundera på :)