.

måndag 2 september 2013

2 septemer..

.... vilket innebär höst, regn och rusk, ljus och soffmys, löven faller och kylan kommer, älgjakt och skördefest. Måste erkänna att jag älskar känslan av att kunna sätta på helljusen igen när jag kör bil, känslan av att kunna tända ljus till filmen är även den underbar, en skön känslan att kunna ligga i soffan med gott samvete och vräka i sig popcorn medan det regnar där ute, jag saknar tillochmed känslan att sätta på tjocka vinterjackan, vantarna, kängorna (än sålänge innebär kängor för mig converse, kanske jag borde tänka om eller hoppas på att det inte kommer någon snö i år?), mössan (nej jag använder egentligen inte mössa, men säg det inte till mamma och farmor). Faktiskt så tycker jag om hösten, alla årstider har sin charm. Så nu tänker jag tända lite ljus, äta en kanelbulle och slå mig ner i soffan med gott samvete, trots att jag inte har gjort klart skoluppgiften, packat upp väskan, diskat eller sopat köksgolvet.

Igår på färjan var jag påväg hem och satt i soffan och knäppte på min mobil, plötsligt märker jag att det är en dam i medelålder som kommer och sätter sig mitt emot mig. Hon tittar ned i golvet och börjar prata med om allt mellan himmel och jord. Jag sitter tyst och plötsligt vänder hon upp blicken mot mig, ser väldigt förvånad ut och tittar omkring sig.
Damen: Jag sitter vid fel bord va?
Jag nickar på huvudet och visar att hennes bord är bakom henne. Snopet går hon tillbaks till sitt eget bord och pratar med hennes dotter igen. Hon har alltså suttit en lång stund vid mitt bord och trott att jag var hennes dotter ovetandes om att det var fel bord.

Inga kommentarer: