.

torsdag 19 september 2013

Studiebesök

I onsdags var vi på studiebesök till röntgen med klassen. Röntgensjukskötaren föreläste först en timme om diverse röntgenmetoder och tillvägagångssätt. Andra timmen visade hos några röntgenbilder och berättade om patientfall. Det var b.la en röntgenbild på en ryggrad som var bruten/av, en byggarbetare hade fallit från en tak och brutit nacken. Tyvärr dog han i helikopter påväg till Åbo. Det var en röntgenbild på ett brutet ben, en ung kille hade varit med om en bilolycka och benet var av på diverse ställen.
Det var en röntgenbild på en matstrupe som var totalt frätskadad, en ung tjej hade druckit maskindiskmedel av misstag. "Stackars tjej", tänkte jag då. Alla i klassen började titta lite konstigt på mig och som en blixt från klar himmel kom jag på, det var ju min matstrupe hon visade bild på.
Föreläsaren hade dock ingen aning om att jag faktiskt satt i rummet, dock förstod jag mig inte på röntgenbilderna, tydligen var matstrupen inte alls snygg enligt henne. Det sista föreläsaren sa var: ha inte diskmedel framme om ni har småbarn eller häll inte diskmedel i en Coca-cola flaska!
Tips från coachen: ha inte maskindiskmedel framme för vuxna heller!

Inga kommentarer: