.

tisdag 17 december 2013

Pank? Jajamen!

I fredags var jag till Lekplaneten och skulle inhandla en julklapp (alltså hjälpa tomten lite på traven), mannen/killen (en väldigt trevlig och söt sådan!) började slå in "saken" till ett paket (och nej jag tänker inte avslöja vad klappen innehåller, det lär visa sig på julafton om en av mina kära familjemedlemmarna fortsätter vara snäll). Klappen inpaketerad och färdig, bara betalningen kvar. Jag sätter glatt in kortet och är redo att slå in koden min. "Transaktionen avböjd" blinkar det på skärmen, happ inga pengar - arken har tagit beslag på dom.
Jag försöker snabbt skämta bort det generad som jag är: Jag... alltså... jag klippte mig igår.... och du vet när man är tjej är klippningen inte så billig. Sorry inga pengar på kortet.
Mannen i kassan skrattar och rufsar mig i håret: Nå men det blev ju snyggt i alla fall!
Vi kommer överens om att jag återkommer imorgon när jag rånat en bank eller vunnit på Lotto.

Dagen efter stampar jag in på Lekplaneten igen, skinande glad och nöjd över att ha pengar på kortet igen (Jag överförde kvällen före...... trodde jag) går jag fram till disken och till samma kille som igår.
Han säger: rånat banken nu?
Jag: Ja nu finns det pengar på kortet i alla fall.
Jag sätter in kortet i apparaten och är ännu en gång förberedd att slå in koden. "Transaktionen avböjd"! Jag känner att det hettar till på kinderna och jag känner hur generad jag blir.
Jag: Alltså... jag överförde pengar igår.... jag lovar!
Killen i kassan bara skrattar.
I ett sådant här nödläge är det bra att ha en storasyster med sig som betalar hennes egen julklapp.

Dagens konstaterande: Jag ska inte extraknäcka som tomte!

Inga kommentarer: