.

lördag 24 december 2011

Julafton!

Nu är det den dagen på året som jag gillar allra bäst, den dagen som alla barnen älskar (jag räknas till den här kategorin). Yes idag är det julafton! Jag kommer alltid vara som ett litet barn den här dagen. Vänta med förväntan tills kvällen kommer, då Kalle Anka visas på tv. Jag hinner inte ens med att blinka, så spännande är det år efter år efter år! Mina ögon glänser och klittrar av glädje när den där lilla hackspetten kommer in i tv-rutan. Inte tal om tomteverkstaden, då kommer julstämningen på riktigt, just då, ja just då har julafton börjat!

Julmaten är extra speciellt just i år! Eftersom jag inte ens har smakat en liten gnutta tugga julmat ännu. En annan anledningen är att min meny har bestått av soppa hela långa året, men nu, nu ska jag få avnjuta fammos underbara julmat i mängder! Okej mängder kanske inte var rätta ordet eftersom min matlust ligger i botten och för att det inte ryms så mycket mat i min lilla mage just nu.

Efter maten följer kvällens höjdpunkt! Tomten och julklappsutdelningen. När alla släktingar sitter i vardagsrummet sittandes i sofforna och äter nötter samt julgodis. Vi barn (ja jag räknar mig som ett barn ännu) sitter med näsorna tryckta mot fönsterrutan för att kanske få en skymt av tomten och hans renar (eller rättare sagt av grannen som kommer puttrandes med hans bil)! Det känns alltid som det tar många timmar innan tomten kommer, i själva verket handlar det om knappa timmen. Den timmen är den längsta timmen på året! Sen äntligen knackar det på dörren och in klampande kommer tomten. Med en käpp och en tjock magen och en stooor säck med julklappar. Jag har alltid undrat varför det sticker ut en kudde från hans mage och varför tomtens röst låter som farmors? Hur det kommer sig att tomten har precis likadana skor som farmor och precis lika små fötter? Och hur det kommer sig att farmor alltid ska hem och diska bara minuterna innan tomten kommer?
Detta kommer alltid vara ett mysterium för mig.

Så när alla julklappar är utdelade så bara slänger man sig ner i soffan igen av trötthet efter allt julklappöppnande och allt slitande efter att ha rivit upp alla paket! Sen börjar det bli passligt att fara hem och lägga sig i sängen och ännu en julafton är över!

Sååå God Jul på er alla och frossa nu i er all julmat!

Inga kommentarer: