.

måndag 17 februari 2014

Måndag.

Ännu en helg är över och de flesta har en vecka ledigt framför sig i form av sportlov. Vi på högskolan däremot ska aldrig få vara fullt lediga, pennan och hjärnan ska ständigt glöda, jul som sommar, natt som dag. Vi har fått en omfattande uppgift som ska göras under den kommande veckan. Tack och lov får vi vara hemma och skriva på den, anledningen till det är antagligen för att våra lärare ska få vara hemma och slappa på soffan. Varför blev man inte lärare istället? Då får man inte sticka kanyler, sätta katetrar eller lägga om blödande sår - usch vad vardagen skulle vara trist!

Igår hade kära farfar 80-årskalas för släkt och byssbor, jag är sällan skådat en lika pigg 80-åring som han. Tar promenader varje dag, sätter potatis och harvar åkrar, brummar bil på torggatan (jepp för några år sen såg min syster någon köra med sin bil mitt på torggatan utanför ZicZac, "vimsig gubbe" tänkte Josse - och det visade sig vara vår farfar!) och så köper han helkroppsmassage till farmor i alla hjärtansdagpresent - vilken romantiker, det kallar jag äkta kärlek det.
Farmor hade som vanligt laddat upp med mat för 50 hungriga skogshuggare och ännu lite till på det. En sak var säker: Ingen behövde gå (rulla?) hungriga därifrån iallafall. 80 årskalaset avslutades med en lång diskussion om, ja gissa vad? Stringtrosor och push up BH. Inte trodde jag att vi barnbarn skulle diskutera bh storlekar med vår 76-åriga farmor. Man är så ung som man känner sig och min farmor är absolut inte 76år i mina ögon. Farmor bjöd bl.a. på en visning av hennes trosor.
"Dom där stringtrosorna skär bara in i rumpan..... annat är det med mina trosor" säger hon och går till sin garderob efter flera par trosor. Hon visar glatt upp sina trosor för oss alla och visar deras töjbarhet.
"Julia & Olivia, jag måste komma med er och handla Bh:ar nån gång. Dom ni har är så fina"
Jag tittar på farfar och frågar:"Vad tycker du om dom här diskussionerna vi har?"
Farfar:"Dom är...... uppfriskande"
Man kan inte annat än älska vår släkt!

2 kommentarer:

Mamma sa...

Hi,hi! Du skriver så roligt och underhållande! Kram till dej!

Lappoflickan sa...

Tack Mamsi! Kram på dig med!