.

måndag 24 februari 2014

Tre dagar i Romme

Skidresan till Romme var lyckad och rolig, tur det - för vi hade iallafall INTE tur med vädret. Regn, snö, slask, blåst... behöver jag säga mera? Nå härdiga skärgårdsbor som vi är stoppar det inte oss, vi lever efter uttrycket - den finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. Bara att palta på sig ordentligt med kläder och se nöjd ut, förhoppningsvis skulle svetten värma oss lite, tro mig det gjorde den. Efter en dag i backen luktade vi allt annat än gott (skärgårdssvett är inte på lek), tur att man inte var där för att ragga och hitta sin dröm man.

Jag kan gott konstatera att jag blivit gammal, gammal och rädd. För bara nått år sen åkte jag bara i svarta backar (dom brantaste), jag åkte glatt i off pisten i skogen, full fart på guppen/hoppen så att jag flög likt örnen i luften. Nu i år, åkte jag knappt alls i de brantaste backarna, jag tittade ut över kanten och tittade på 3åringen brevid mig som åkte ner i fullfart - klarade han det så klarar även jag det tänkte jag för mig själv, jag bad till gud och blundade, siktade med skidorna neråt i backen och ingen återvändo fanns mer. Hjärtat rusade iväg och slog volter, jag började fundera på vad jag skulle säga till mamma när jag kom hem med brutna ben och hoppades samtidigt att det var en snygg karl som kom efter mig med snöskotern när jag låg halvdöd i backen. Lyckligtvis överlevde jag åket, en liten adrenalin kick fick jag dock. Samtidigt som jag konstaterade att jag passar bäst in med tanterna som plogar sig nerför de flackaste backarna.

En gång var jag på off pist i skogen, jag måsta ju visa min kusin att gammal är äldst och att jag fortfarande är modig och tapper. Jag följde glatt och kaxigt efter min 11 åriga kusin in i skogen. Det var högsta växeln som gällde ända från start och jag hade svårt att hänga med min 11 år yngre kusin. Nu vet jag varför man har hjälm - om man tex. krockar med ett träd eller kolliderar med ett barn. Ännu en gång fick jag uppleva mig som gammal och klumpig i jämförelse med mina orädde kusin. Behöver jag säga att jag inte åkte off pist mera?

Inga kommentarer: