.

tisdag 21 oktober 2014

Baka, baka liten kaka.

Som ni kanske redan förstått fyllde jag år förra veckan (eller kanske det var veckan före det?), det där men att tiden går snabbare när man blir äldre stämmer. Jag har bara varit 23 år i två veckor och tiden bara rusar iväg jag hinner knappt blinka eller sova så är det ny dag och vecka. Mormors tips till den nyblivna 23 åringen blev att ta vara på var dag och leva fullt ut för efter 23 går det utför. Farmor tilläggde snabbt i konversationen: "Julia lever nog ut livet till fullo hon". Tack för det tipset mormor, jag ska ta det till mig. Och tack för upplysningen farmor, du känner mig väl.

Födelsedag betyder kalas, kalas betyder kakor och tårta, kakor och tårta betyder bakning. Jag skulle för första gången ta mig an en helt vanlig & enkel sirapskaka. Receptet var inget utöver det vanliga och den skulle vara i ugnen 50 minuter. Allt gick enligt planerna tills den hade varit i ugnen 10 minuter, plötsligt luktar det bränt i hela lägenheten och röken ligger likt en dimma i köket. Inte nog med att kakan var bränd, plötsligt började det välla smet underifrån likt en vulkan som spottar lava. Hela ugnen var nu fylld med rök och smet.
Behöver jag säga att kakan åkte direkt i sopkorgen?




Eftersom den enkla sirapskakan blev misslyckad var jag tvungen att ta mig an något som var ännu enklare. En hederlig kladdkaka, kan det gå snett? Kan man misslyckas, är det ens möjligt? Jo det är möjligt! Det började med att jag tappa två ägg på golvet. Bra start, detta bådar gott för fortsättningen. 15 minuter skulle den vara i ugnen. Efter 15 minuter ringer äggklockan och kakan är inte i närheten av att vara färdig och jo ugnen var på. Efter 30 minuter var den lika lös och dallrig som en filbunke. Efter 50 minuter var den fortfarande degig men jag valde att ta ut den, bara efter 35 minuter på övertid. Kakan gick att äta till slut, riktigt god blev den faktiskt. Men hur svårt kan det vara att följa ett recept? Tydligen väldigt svårt när man heter Julia Thörnroos, en 4 åring som inte kan läsa recept är bättre på att baka än mig. Jag har varken ärft mormors eller farmors bakgener, tyvärr blir det nog ingen bagare av mig. För att se det från den ljusa sidan är jag väll bra på något annat, typ på att shoppa och sätta katetrar!

Inga kommentarer: