.

måndag 17 november 2014

Kryssning M:hamn-Helsinki

Min blogg verkar ha blivit en måndagsblogg där ni får läsa om helgens bravader. Antagligen är anledningen till detta att veckorna går så otroligt snabbt och min schema är fullspäckat. Jag har en liten lucka över till skrivande på måndagskvällen före Ensam mamma söker och en före Paradise Hotell. Nu börjar jag förstå hur stressigt kändisarna har det, trots att jag inte är kändis har jag fullt upp hela tiden. Men jag får varken skriva autografer eller synas på tv, livet är bra orättvist ibland. Nå nog med dagdrömmande och åter till helgens bravader.

Från fredag 23.55 till söndag 04.15 befann vi oss på kryssning, närmare bestämt på Silja Symfoni, nånstans mellan Mariehamn och Helsingfors. Alla kom hem och iland levande, vissa mer levande än andra. Jag kan ju säga att det inte var muntra miner i morse när klockan ringde. Hursomhelst var det en lyckad kryssning, hör och häpna ingen finsk Humpa eller Tango på hela resan, ibland förvånar finnarna. När vi anlände till Helsingfors visade finnarna sig dock från sin sämsta sida. Vi befann oss på torget i Helsingfors och tittade på vita karbusar. Jag tog på mig ena som var vit och lurvig, Melissa tar fram kameran för att föreviga den vackra synen.
Sura finskan i ståndet blänger på oss och utbrister på finska: Ni får inte ta bilder här!
Melissa tar bort kameran och ber om ursäkt.
Finskan är fortfarande sur och rasande. Hon tittar på mig och mitt hår medan hon utbrister: Nu måste du köpa mössan, den blev smutsig när du satte den på huvudet, det blir 45 euro, tack!
Jag och Melissa tittar på varandra, skrattar och går därifrån.
Förlåt gamla dam, men mitt hår blev tvättat några timmar tidigare, så det var inte så smutsig som du antydde. Jag hade varken löss eller mjäll heller! Förlåt för att du inte gillar svenska kunder, du skulle bara veta hur bra jag är på att shoppa (ja, jag är släkt med min mamma). Där förlorade du en dyrbar kund. Hoppas att ditt lilla stånd går i konkurs, vilket är ganska troligt eftersom dina mössor såg ut som igelkottar och harar med vinterpäls.

När vi befann oss på H&M stod jag och Melissa i kö, som man ska göra. Det var en kvinna framför oss när kassörskan vinkade oss till nästa kassa. Jag och Melissa såg förvirrat på varandra och frågade henne: Varför ska vi gå dit?
Kassörskan ignorerar oss. Sedan var det vår tur att betala, just i det ögonblicket vinkade kassörskan bort oss igen, mumlade något surt på finska, och vinkade kunden som stod bakom oss till hennes kassa istället. Våra läppar bara hängde och vi måsta gnugga oss i ögonen flera gånger. Hände just det där? Var det bara en dröm? Hur var det med uttrycket "Du ska älska din fiende"? Antagligen älskade hon oss inte eller så såg hon inte oss som en fiende utan en vän. Antagligen missuppfattade hon uttrycket och trodde det löd "du ska hata din vän".

Nu tänker jag fotobomba med bilder. Bilder säger mer än ord, eller hur? Då kommer dessa bilder säga många 1000 ord tillsammans.




2 kommentarer:

Madde sa...

Super lyckad kryssning, tar vi om nästa år! ;))

Lappoflickan sa...

Lätt att vi gör, alltid lika roligt i ert sällskap! :) Puss!