.

fredag 8 mars 2013

Fredag.

Idag har jag räddat 76 åriga Eva från ett hjärtstopp. Jag satt och pratade med henne vid sängkanten, vi diskuterade vardagliga saker b.la om hennes gamla katt. Plötsligt blev hon allt svagare och sämre. Hon fick inget syre och fick svårt med andningen. Hennes puls försvann allt mera och hon blev blek som ett lakan. Hennes metvetenhetsgrad försämrades och jag tappade kontakten med henne. Det enda rätta att göra vid en sådan sitaution var att börja hjärt och lungräddningen (HLR).
Svetten rann på mig och jag kände hur min puls och mitt blodtryck steg. Jag fick en adrenlin kick och tänkte "detta klarar jag galant". Jag påbörjade bröstkompressionerna. Svetten rann alltmer nedför kinderna och det var mycket jobbigare än vad jag trodde. Efter 2 minuter fick jag byta av med en kamrat som skötte bröstkompressionerna. Efter 4 minuter kvicknade Eva till liv igen och jag drog en djup suck av lättnad. Eva hade överlevt. Jag hade klarat av mitt första hjärtstopp någonsin och det kändes bra!

Eva är en docka! (Vi hade övningar i skolan med en simulatordocka).

Inga kommentarer: