.

söndag 26 januari 2014

Vuxenpoängen bara rasslar in.

I helgen har jag samlat x-antal vuxenpoäng. Varför:

- I fredagskväll när ungdomarna förfesta eller tittade på någon actionfilm, så låg jag i soffan med kvargen som sällskap och tittade på "På spåret" precis som resten av Ålands medelålders människor och pensionärer. (Och nej, jag räknar mig inte till medelåldern ännu!)
- I lördagsmorse klockan 6 när alla ungdomar låg och snarka så sött i sina sängar, så steg jag upp för att arbeta och tjäna pengar.(och väcka Mariehamns alla pensionärer)
- När alla tjejer kommer i tunna leggins, tygskor och läderjackor till hockeymatchen, så kommer tant Julia påpaltad som en eskimå. Utebyxor, halsduk, vantar, mössa, kängor och vinterjacka på. "Ska man vara fin får man lida pin" har jag alltid sagt till mamma och farmor när de klagat på min lättklädda klädsel. Nu lever jag efter filosofin "Ska man vara frisk får man palta på sig mycket kläder". Plötsligt får jag en större förståelse för varför mamma nojsat om urinvägsinfektioner när jag suttit på kalla berg och en större förståelse för varför farmor nojsat om varm mössa och varma kängor.
- I lördagskväll åkte jag och min kompis Elin till S-market, som resten av Mariehamnsungdomar. Skillnaden var att ungdomarna köpte öl, cider, cigg och chips. Jag och Elin köpte te, kvarg och massa frukt. Ungdomarna spenderade kvällen på arken med en drink i handen, jag och Elin spenderade kvällen i min soffa med tekoppen i handen och konstaterade att vi inte är 18 år längre.

Jag är en aning mognare och förståndigare än när jag var 18, men jag kommer aldrig erkänna att jag blivit vuxen (det kommer jag inte bli på minst 20 år heller). Nu ska jag sova för att påbörja en ny vecka klockan åtta i skolan imorrn! Ny vecka, nya möjligheter och utmaningar.


Inga kommentarer: