.

onsdag 17 oktober 2012

Älgjakt.

Jag förbereder mig mentalt för inkommande helgs älgjakt. Kompass, karta, GPS, älgjaktradio skulle behöva inhandlas... men jag förlitar mig helt och hållet på min kunnighet och jaktförmåga. (då vet vi alla att det kommer sluta på ett sätt: jag vilse i skogen med noll koll var på Brändö jag befinner mig). Ingen verkar riktigt tro på att jag jagar älg. Kommentarer jag har fått när jag har sagt att jag skall vara med på älgjakt är:
"Ska du jaga? Jag menar jaga älg känns inga riktigt som du..."
"Men tänk om det kommer en älg i fullfart mot dig, vad gör du då? Du kommer ju typ dö...."
"Ska du jaga älg? Men det går ju inte...du är ju tjej.... " Pojke 10 år.

Känns som lite könsdiskriminering? Men jag tänker iallafall bryta denna trend, det är visst kvinnligt att jaga älg. Precis lika kvinnligt som att måla naglarna och sminka sig, eller som att leka med Barbiedockor och klä ut sig i rosa prinsessklänningar.

Älgjakt har sin charm det går inte att komma ifrån. Det som gör älgjakt så charmigt är:

1. Stå och disskutera med gubbarna i en ring vem som ska skjuta den största älgen och samtidigt dricka ur en brännvinsflaska som cirkulerar runt.

2. Krypa och kräla under metershöga buskar och samtidigt höra i älgjaktsradion av skyttarna som sitter stilla på deras stolar i väntan på älgarna "Drevet går för långsamt, skynda på!"

3. Tappa bort sig i skogen och ha noll koll på var man är eller vart man ska, senare visar det sig att man har gått i cirklar.

4. Det bästa av allt: Efter att ha stånkat och flämtat sig genom blöta buskar och hala berg så väntar belöningen: Varm Oboy och macka ala julia (med stekt ägg och lördagskorv.)

Inga kommentarer: