.

onsdag 21 november 2012

Lärorik dag.

Denna dag beskrivs ganska bra med orden: Lärorikt, mycket nytt och lärorikt!

Idag har jag varit med första gången vid katetrisering av en man, jag fick agera medhjälpare, kalla mig nu assistent Thörnroos tack! På ett vis var det lättare än vad jag trodde och på ett annat vis svårare än jag trodde. Jag kan ju säga att jag är nöjd över att jag var nersövd när de satt kateter på mig...... Nåå nu ljög jag nog lite, för inte var det ju så hemskt trots allt! Hursomhelst var det spännande och mycket lärorikt!

Även vid gipsning har jag varit med för första gången i mitt liv. Jag har alltid haft (iallafall när jag var 7 år) en bild i huvudet att man har en cementblandare, spackel och en gul bygghjälm på huvudet vid gipsning. Och helt enkelt spacklar på cementen på foten eller armen. När man tar bort gipset går man ut i garaget, sätter på sig stänkglasögonen, tar fram motorsågen och helt enkelt sätter igång med att såga bort gipset. Men jag kan ju säga att det inte riktigt gick till på det viset! Besviken över att Kalle Anka tidningarna ljuger.

Gynekolog undersökning av en patient har jag också varit på. Även det var något nytt och lärorikt!

Mycket nya undersökningar idag. Detta vådar gott för de närmsta veckorna i mitt liv. Min handledare är bestämd och hård. Antar att det är ett gott tecken eftersom jag lärt mig tusen nya saker under mina tre första dagar. Känns nästan som jag kommer vara en Doktor Thörnroos efter denna praktik. Nåja hursomhelst bra med en bestämd handledare, jag menar bättre att ha lärt sig mycket under praktiken och kanske ett sämre vitsord, än att ha lärt sig väldigt lite och ett bra vitsord.

Inga kommentarer: